onsdag den 10. december 2014

DIY - Ryste/julekugler

Hej med jer!
Sidder du og savner julehyggen ved at lave din egen julepynt? Er du måske løbet tør for ideer, eller er blevet træt af det traditionelle pynt?
Så vil det helt sikkert være sjovt for dig at lave den her ryste/julekugle.

En dag surfede jeg lidt på internettet efter jule-ideer og så stødte jeg på den hyggeligste blog.
Badut.typepad.com har en masse sjove DIY- ideer og det var her jeg fandt ideen/opskriften til at lave en rystekugle.

Det du skal bruge er:
  • Et tætsluttende syltetøjsglas. Mit ene glas er et gammelt syltetøjs-glas og det andet er fra Panduro. ( Jeg vil anbefale et nyt glas, fordi  mit gamle glas havde problemer med at holde tæt. )
  • Dims til at pynte inden i rystekuglenPlastik er bedst. Hvis du bruger andet end plastik skal du lige tjekke at din pynt er farveægte i vand.
  • Lim. Enten vandfast superlim eller limpistol.
  • Vand. Postevand er fint hvis din rystekugle kun skal holde kort (op til en uge). Skal den holde længere skal du bruge demineraliseret vand. ( ellers rådner vandet og det lugter og ser meget ulækkert ud. ) 
  • Glimmer. Jeg købte det i Panduro
  • Glycerin. Glycerin er ikke strengt nødvendigt, men det får glimmeret til at falde finere. 

Sådan gør I når I skal lave rystekuglen:
1: Lim pynte dims på indersiden af glassets låg. Det kan være en fordel at lave en slags forhøjning sådan at man bedre kan se pynten når låget skrues på. Tjek at glasset passer ned over.
2: hæld en lille sjat glycerin i glasset.
3: Hæld glimmer i glasset.
4: Stil glasset på en karklud og fyld glasset med vand helt op til kanten.

5: Smør lidt lim på indersiden af låget og skru det fast på glasset sådan at pynten kommer ned i glasset. 
6: Nu er du færdig men du kan eventuelt vælge at pynte glasset mere.


Det færdige resultat





Ingen kommentarer:

Send en kommentar